Ogos 15, 2019

RPA : Aktiviti membuat bot di dalam air.




RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

Tarikh/hari
7 Ogos / Rabu
Masa
9.40 pagi- 10.20 pagi
Umur
4 Tahun
Bilangan murid
12 orang
Tema
Pengangkutan Awam
Tajuk
Aktiviti membuat bot di dalam air.
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan kreativiti dan estetika.
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenalpasti jenis-jenis kenderaan awam.

Objektif
Kanak-kanak dapat mengenal bot dengan aktiviti kreatif.
Senarai bahan/alat
Botol air mineral, air, bekas, straw, gam dan polistrin.
Ruang aktiviti
Ruang pembelajaran.

Set induksi
  1. Pendidik bertanya khabar dengan kanak-kanak.
  2. Pendidik bercerita mengenai pengangkutan di darat, air dan udara.
Permulaan aktiviti



  1. Pendidik memberi salam dan membaca doa.
  2. Pendidik memberi penerangan dan menunjukkan Flash Card gambar pengangkutan awam iaitu bot.
  3. Pendidik menunjukkan bahan-bahan untuk membuat bot kepada kanak-kanak.
  4. Pendidik mula membuat kraf bot bersama kanak-kanak dan diletakkan ke dalam bekas berisi air.
  5. Pendidik membuat rumusan pembelajaran bersama kanak-kanak.
Penutup
  1. Pendidik memuji kanak-kanak setelah menyelesaikan aktiviti.
  2. Pendidik mengulang kembali aktiviti yang dilakukan bersama kanak-kanak tentang apa yang telah dipelajari.



RPA : Aktiviti membuat origami teksi.


RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

Tarikh/hari
6 Ogos / Selasa
Masa
9.00 pagi- 9.40 pagi
Umur
4 Tahun
Bilangan murid
12 orang
Tema
Pengangkutan Awam
Tajuk
Aktiviti membuat origami teksi.
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan kreativiti dan estetika.
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenalpasti jenis-jenis kenderaan.

Objektif
Kanak-kanak dapat mengenal teksi dengan aktiviti kreatif.
Senarai bahan/alat
Kertas A4, gam, gunting, marker hitam dan biru.
Ruang aktiviti
Ruang pembelajaran.

Set induksi
  1. Pendidik bertanya khabar dengan kanak-kanak.
  2. Pendidik bercerita mengenai pengangkutan di darat, air dan udara.
Permulaan aktiviti


  1. Pendidik memberi salam dan membaca doa.
  2. Pendidik memberi penerangan dan menunjukkan Flash Card gambar pengangkutan awam iaitu teksi.
  3. Pendidik memberi bahan-bahan untuk membuat origami kereta (teksi) kepada kanak-kanak.
  4. Pendidik membantu kanak-kanak membuat origami sehingga siap.
  5. Pendidik membuat rumusan pembelajaran bersama kanak-kanak.
Penutup
  1. Pendidik memuji kanak-kanak setelah menyelesaikan aktiviti.
  2. Pendidik mengulang kembali aktiviti yang dilakukan bersama kanak-kanak tentang apa yang telah dipelajari.




RPA : Aktiviti masukkan straw ke dalam cawan mengikut warna



Rancangan Pengajaran Aktiviti


Tarikh/Hari
2 Ogos 2019/Jumaat
Masa
9.30 – 10.00 pagi (30 minit)
Umur
2 Tahun
Bilangan Kanak-kanak
10 orang
Tema
Warna
Tajuk Aktiviti
Aktiviti masukkan straw ke dalam cawan mengikut warna
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak – kanak boleh menyebut beberapa warna asas
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.      Mengenal dan mengecam padanan warna yang sama
2.      Memasukkan straw ke dalam cawan mengikut warna
Senarai Bahan/Alat
Cawan warna warni, straw
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah – langkah pelaksanaan
Permulaan Aktiviti
- Set Induksi
1.      Pendidik memberi salam.
2.      Pendidik bermesra sambil bertanya mengenai warna-warna pada straw dan cawan.
3.      Pendidik menarik perhatian dengan menunjukkan straw berwarna warni.

Kandungan Aktiviti
- Perkembangan Aktiviti
1.      Pendidik memulakan aktiviti dengan  menunjukkan cawan warna warni dan pelbagai straw berwarna warni
2.      Pendidik menunjukkan contoh cara-cara untuk masukkan straw ke dalam cawan mengikut warna.
3.      Pendidik memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir untuk memadankan straw mengikut warna dan masukkan ke dalam cawan.


Penutup
1.      Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.      Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.

Perhatian
1.      Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.      Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.      Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
4.      Pendidik memastikan kanak-kanak selesa dan seronok semasa membuat aktiviti.


RPA : Aktiviti padankan kenderaan menggunakan lidi bergambar





Rancangan Pengajaran Aktiviti


Tarikh/Hari
7 Ogos 2019/Rabu
Masa
9.40 – 10.20 pagi (40 minit)
Umur
3 Tahun
Bilangan Kanak-kanak
10 orang
Tema
Pengangkutan Awam
Tajuk Aktiviti
Aktiviti padankan kenderaan menggunakan lidi bergambar
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak – kanak boleh menyebut beberapa jenis pengangkutan awam
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.      Mengenal dan mengecam padanan kenderaan yang sama
2.      Memadankan kenderaan menggunakan lidi bergambar
Senarai Bahan/Alat
Lidi bergambar, span warna warni
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah – langkah pelaksanaan
Permulaan Aktiviti
- Set Induksi
1.      Pendidik memberi salam.
2.      Pendidik bermesra sambil bertanya mengenai pengangkutan awam dan menarik perhatian dengan menunjukkan video mengenai pengangkutan awam

Kandungan Aktiviti
- Perkembangan Aktiviti
1.      Pendidik memulakan aktiviti dengan  menunjukkan video mengenai “sound of public transport”
2.      Pendidik meminta kanak-kanak untuk meneka bunyi jenis pengangkutan awam dan menunjukkan slide bergambar pengangkutan awam.
3.      Pendidik memberikan setiap kanak-kanak lidi bergambar secara rawak.
4.      Pendidik menunjukkan contoh cara-cara untuk mencucuk/ memadankan lidi pada span.
5.      Pendidik memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir dan bertanya mengenai gambar pada lidi.
6.      Kanak-kanak diminta  untuk memadankan lidi bergambar pada span bergambar dengan betul.

Penutup
1.      Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.      Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.

Perhatian
1.      Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.      Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.      Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
4.      Pendidik memastikan kanak-kanak selesa dan seronok semasa membuat aktiviti.

Releksi :

Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...