Rancangan Pengajaran Aktiviti
Tarikh/Hari
|
7 Ogos 2019/Rabu
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi (40 minit)
|
Umur
|
3 Tahun
|
Bilangan Kanak-kanak
|
10 orang
|
Tema
|
Pengangkutan Awam
|
Tajuk Aktiviti
|
Aktiviti padankan kenderaan menggunakan lidi bergambar
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan dunia persekitaran
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Kanak – kanak boleh menyebut beberapa jenis pengangkutan awam
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.
Mengenal dan
mengecam padanan kenderaan yang sama
2.
Memadankan
kenderaan menggunakan lidi bergambar
|
Senarai Bahan/Alat
|
Lidi bergambar, span warna warni
|
Ruang Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah –
langkah pelaksanaan
|
|
Permulaan Aktiviti
- Set Induksi
|
1.
Pendidik
memberi salam.
2.
Pendidik
bermesra sambil bertanya mengenai pengangkutan awam dan menarik perhatian
dengan menunjukkan video mengenai pengangkutan awam
|
Kandungan Aktiviti
- Perkembangan Aktiviti
|
1.
Pendidik
memulakan aktiviti dengan menunjukkan video
mengenai “sound of public transport”
2.
Pendidik
meminta kanak-kanak untuk meneka bunyi jenis pengangkutan awam dan
menunjukkan slide bergambar pengangkutan awam.
3.
Pendidik
memberikan setiap kanak-kanak lidi bergambar secara rawak.
4.
Pendidik
menunjukkan contoh cara-cara untuk mencucuk/ memadankan lidi pada span.
5.
Pendidik
memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir dan bertanya mengenai
gambar pada lidi.
6.
Kanak-kanak
diminta untuk memadankan lidi
bergambar pada span bergambar dengan betul.
|
Penutup
|
1.
Pendidik
meminta kanak-kanak untuk duduk dengan tenang dan selesa menandakan masa
aktiviti telah tamat.
2.
Pendidik
bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
|
Perhatian
|
1.
Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2.
Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3.
Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
4.
Pendidik
memastikan kanak-kanak selesa dan seronok semasa membuat aktiviti.
|
Releksi :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan