Ogos 08, 2019

RPA : Aktiviti Mengenal Watermelon ( W for Watermelon)



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 10 Julai 2019 / Rabu
Masa
9.00 – 9.40 pagi (40 minit)
Umur
3 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Buah–buahan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal Watermelon
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan komunikasi, bahasa dan awal literasi
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh menyanyikan lagu A B C
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mengenal dan menyebut ‘W for watermelon’.
2.    Mewarnakan gambar tembikai dengan menggunakan pensel warna.
Senarai Bahan / Alat
Lembaran kerja, pensel warna, kad imbas, pemadam buah-buahan.
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam pendidik.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat aktiviti energizer.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak menyanyikan lagu A B C dan mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan menyebut huruf W.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menunjukkan kad imbas gambar tembikai kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik memperkenalkan buah tembikai kepada kanak-kanak.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk menyebut ‘W for Watermelon’.
4.    Pendidik menunjukkan pemadam buah-buahan kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik meminta kanak-kanak mencari pemadam buah tembikai secara bergilir-gilir.
6.    Pendidik mengedarkan lembaran kerja gambar tembikai dan pensel warna kepada kanak-kanak.
7.    Pendidik meminta kanak-kanak mewarnakan gambar tembikai.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

LAMPIRAN :




RPA : Aktiviti Memasukkan Puding Kacang Ke Dalam Gelung



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 11 Julai 2019 / Khamis
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
3 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema

Tajuk Aktiviti
Aktiviti Memasukkan Puding Kacang Ke Dalam Gelung
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan fizikal
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh melakukan aktiviti lokomotor
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Merangkak ke dalam terowong dengan baik.
2.    Melompat ke dua belah kaki ke dalam gelung dengan baik.
3.    Memasukkan pundi kacang ke dalam gelung dengan baik.
Senarai Bahan / Alat
Terowong permainan, gelung dan pundi kacang
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat barisan dan bergerak ke ruang aktiviti,
3.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat aktiviti regangan sebelum memulakan aktiviti.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik memperkenalkan alatan yang digunakan kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat barisan menunggu giliran.
3.    Pendidik memberi penerangan dan menunjukkan simulasi aktiviti kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak merangkak ke dalam terowong.
5.    Kemudian, pendidik meminta kanak-kanak untuk melompat ke dua-dua belah kaki ke dalam beberapa gelung sehingga gelung yang terdapat pundi kacang di dalamnya.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk memasukkan 3 pundi kacang tersebut ke dalam gelung yang seterusnya.
7.    Aktiviti tersebut dilakukan secara bergilir-gilir mengikut giliran.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk membantu pendidik menyimpan alatan yang telah digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :


RPA : Aktiviti Mengenal Vase (V for Vase)




Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 12 Julai 2019 / Jumaat
Masa
9.00 – 9.40 pagi (40 minit)
Umur
3 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Haiwan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal Vase (pasu)
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali huruf W.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mengenal dan menyebut ‘W for Web’ dengan baik.
2.    Mewarnakan gambar Web menggunakan pensel warna.

Senarai Bahan / Alat
Lembaran kerja gambar Web, pensel warna
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak menyanyikan lagu ABC.
3.    Pendidik mengimbas kembali huruf W yang telah dipelajari oleh kanak-kanak.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menulis ‘W for Web’ pada papan putih.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak mengikut pendidik menyebut ‘W for web’ bersama-sama.
3.    Pendidik menunjukkan gambar sarang labah-labah dan memberi penerangan kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik mengedarkan lembaran kerja dan pensel warna kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik meminta kanak-kanak mewarnakan gambar sarang labah-labah mengikut kreativiti masing-masing.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

LAMPIRAN




RPA : Aktiviti Memadankan Haiwan Ibu & Anaknya


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
12 Julai 2019 / Jumaat
Masa
9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit)
Umur
3 tahun
Bilangan Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Haiwan liar
Tajuk Aktiviti
Aktiviti memadankan haiwan Ibu dan Anaknya.
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali beberapa haiwan
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut nama-nama haiwan liar dengan betul.
2.    Mengecam dan memadankan gambar haiwan ibu dan anaknya dengan betul.
Senarai Bahan / Alat
gambar haiwan liar ibu dan anaknya
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak menyanyikan lagu rama-rama yang telah dipelajari oleh kanak-kanak.
3.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan meminta kanak-kanak membuat bunyi haiwan yang disebut oleh pendidik.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menunjukkan gambar-gambar haiwan liar kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik memperkenalkan nama-nama haiwan tersebut.
3.    Pendidik menunjukkan gambar haiwan ibu dan anaknya kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik menunjukkan simulasi aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik menampal gambar ibu haiwan pada papan putih.
6.    Pendidik memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir tampil ke hadapan.
7.    Pendidik meminta kanak-kanak tersebut memilih gambar anak haiwan yang sepadan dengan gambar ibu haiwan pada papan putih.
8.    Pendidik meminta kanak-kanak menampalkan gambar tersebut pada padanan yang betul.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.


REFLEKSI :


Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...