Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
10 Julai 2019 / Rabu
|
Masa
|
9.00 – 9.40 pagi (40
minit)
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Buah–buahan
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal
Watermelon
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan komunikasi,
bahasa dan awal literasi
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
menyanyikan lagu A B C
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Mengenal dan
menyebut ‘W for watermelon’.
2. Mewarnakan gambar
tembikai dengan menggunakan pensel warna.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Lembaran kerja, pensel
warna, kad imbas, pemadam buah-buahan.
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam pendidik.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat aktiviti energizer.
3. Pendidik meminta
kanak-kanak menyanyikan lagu A B C dan mengimbas kembali pembelajaran lepas
dengan menyebut huruf W.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik menunjukkan
kad imbas gambar tembikai kepada kanak-kanak.
2. Pendidik
memperkenalkan buah tembikai kepada kanak-kanak.
3. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk menyebut ‘W for Watermelon’.
4. Pendidik
menunjukkan pemadam buah-buahan kepada kanak-kanak.
5. Pendidik meminta
kanak-kanak mencari pemadam buah tembikai secara bergilir-gilir.
6. Pendidik
mengedarkan lembaran kerja gambar tembikai dan pensel warna kepada
kanak-kanak.
7. Pendidik meminta
kanak-kanak mewarnakan gambar tembikai.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja
mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
LAMPIRAN :