Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh/Hari
|
30 Julai 2019 (Selasa)
|
Masa
|
9.40 pagi – 10.20
pagi
|
Umur
|
2 Tahun
|
Bilangan kanak-kanak
|
10 orang
|
Tema
|
Bebas
|
Tajuk Aktviti
|
Bentuk dan Warna
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Kreativiti
dan Estetika
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Kanak-kanak
mengenali beberapa jenis warna.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)
Mengenali bentuk dan warna.
2)
Mengenali bentuk-bentuk asas
(bulat, segi empat sama, tiga segi).
|
Senarai Bahan/Alat
|
Shape & Colour
set
|
Ruang Aktiviti
|
Ruang Manipulatif
|
Langkah-langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)
|
1)
Pendidik menunjukkan
kanak-kanak bahan dan menyebut satu persatu bentuk sambil menunjuk dengan
jari.
2)
Pendidik menunjukkan bentuk
yang sama dan kumpulan warna yang berbeza.
3)
Pendidik menunjukkan cara
meletakkan bentuk yang sama dan kemudian warna yang sama.
|
Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30
Minit)
|
1)
Kanak-kanak dikumpulkan di
ruangan manipulatif/kelas dan dipanggil secara bergilir untuk melakukan
aktiviti.
2)
Kanak-kanak melaksanakan
aktiviti dengan bimbingan pendidik.
3)
Pendidik memberikan pujian dan
tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.
|
Penutup
(5 Minit)
|
1)
Pendidik mengemas bahan sambil
menyebut nama bentuk dan warna bersama kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1)
Kanak-kanak harus berada dalam
keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat
untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman
sebelum menjalankan aktiviti.
|
Refleksi
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan