Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
12 Julai 2019 / Jumaat
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit)
|
Umur
|
3 tahun
|
Bilangan
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Haiwan liar
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti memadankan
haiwan Ibu dan Anaknya.
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
pemahaman dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa haiwan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Menyebut
nama-nama haiwan liar dengan betul.
2. Mengecam dan memadankan
gambar haiwan ibu dan anaknya dengan betul.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
gambar haiwan liar ibu
dan anaknya
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Memberi dan
menjawab salam.
2. Pendidik meminta kanak-kanak
menyanyikan lagu rama-rama yang telah dipelajari oleh kanak-kanak.
3. Pendidik
mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan meminta kanak-kanak membuat bunyi
haiwan yang disebut oleh pendidik.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik menunjukkan
gambar-gambar haiwan liar kepada kanak-kanak.
2. Pendidik
memperkenalkan nama-nama haiwan tersebut.
3. Pendidik
menunjukkan gambar haiwan ibu dan anaknya kepada kanak-kanak.
4. Pendidik
menunjukkan simulasi aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak.
5. Pendidik menampal
gambar ibu haiwan pada papan putih.
6. Pendidik
memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir tampil ke hadapan.
7. Pendidik meminta
kanak-kanak tersebut memilih gambar anak haiwan yang sepadan dengan gambar
ibu haiwan pada papan putih.
8. Pendidik meminta
kanak-kanak menampalkan gambar tersebut pada padanan yang betul.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan