Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
11 Julai 2019 / Khamis
|
Masa
|
10.20 – 11.00 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti Memasukkan Puding Kacang Ke Dalam Gelung
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan fizikal
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
melakukan aktiviti lokomotor
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Merangkak ke
dalam terowong dengan baik.
2. Melompat ke dua
belah kaki ke dalam gelung dengan baik.
3. Memasukkan pundi
kacang ke dalam gelung dengan baik.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Terowong permainan,
gelung dan pundi kacang
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat barisan dan bergerak ke ruang aktiviti,
3. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat aktiviti regangan sebelum memulakan aktiviti.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik
memperkenalkan alatan yang digunakan kepada kanak-kanak.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat barisan menunggu giliran.
3. Pendidik memberi
penerangan dan menunjukkan simulasi aktiviti kepada kanak-kanak.
4. Pendidik meminta
kanak-kanak merangkak ke dalam terowong.
5. Kemudian, pendidik
meminta kanak-kanak untuk melompat ke dua-dua belah kaki ke dalam beberapa
gelung sehingga gelung yang terdapat pundi kacang di dalamnya.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk memasukkan 3 pundi kacang tersebut ke dalam gelung yang
seterusnya.
7. Aktiviti tersebut
dilakukan secara bergilir-gilir mengikut giliran.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk membantu pendidik menyimpan alatan yang telah digunakan
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Apakah tema yang sesuai? Untuk pundi kacang ini?
BalasPadamSaya pun nk tanya soalan yg sama
PadamAdakah temanya sayur-sayuran
PadamSebab ni aktiviti fizikal.. jadi xtermasuk dalam mana-mana tema
Padam