Ogos 08, 2019

RPA : Aktiviti Mengenal Huruf Xx



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 15 Julai 2019 / Isnin
Masa
9.00 – 9.40 pagi ( 40 minit )
Umur
3 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Abjad
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal huruf X
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan bahasa, komunikasi, dan literasi awal
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh menyanyi lagu A B C
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mengenal dan menyebut huruf X dengan baik.
2.    Membuat kolaj pada huruf X dengan baik.

Senarai Bahan / Alat
Lembaran kerja huruf X, warna air, putik kapas
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )
1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak menyanyikan lagu A B C bersama-sama.
3.    Pendidik mengimbas kembali pelajaran lepas dengan menyebut huruf-huruf yang telah dipelajari.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )
1.    Pendidik memperkenalkan huruf X kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik menulis huruf X pada papan putih dan menunjukkan cara-cara menulis huruf X kepada kanak-kanak.
3.    Pendidik memperkenalkan bunyi huruf X kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak membunyikan huruf X.
5.    Pendidik memberi penerangan aktiviti kepada kanak-kanak dan menunjukkan contoh membuat capan huruf X.
6.    Pendidik mengedarkan lembaran kerja dan putik kapas kepada setiap kanak-kanak.
7.    Pendidik juga mengagihkan warna air yang telah dibancuh secara berkumpulan.
8.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk membuat capan huruf X dengan menggunakan putik kapas.
9.    Pendidik membimbing kanak-kanak membuat capan menggunakan putik kapas.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

LAMPIRAN :




RPA : Aktiviti Mengenal Pengangkutan Darat


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 15 Julai 2019 / Isnin
Masa
9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit)
Umur
4 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Pengangkutan darat
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal pengangkutan darat
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali beberapa jenis kenderaan
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut nama-nama jenis kenderaan darat yang ditunjukkan oleh pendidik dengan betul.
2.    Menyenaraikan aspek keselamatan semasa menaiki kenderaan darat.
Senarai Bahan / Alat
Kad imbas kenderaan darat
Ruang Aktiviti
Ruang belajar dan Ruang persekitaran taska
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik bersoal jawab dengan kanak-kanak dan meminta kanak-kanak membuat aktiviti energizer.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menunjukkan kad imbas kenderaan darat kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik memperkenalkan kenderaan-kenderaan darat kepada kanak-kanak.
3.    Pendidik menunjukkan gambar kenderaan dan meminta kanak-kanak meneka atau menyebutkan nama kenderaan tersebut.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat bunyi kenderaan yang ditunjukkan oleh pendidik.
5.    Pendidik menjelaskan aspek-aspek keselamatan semasa menaiki kenderaan.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat barisan dan bergerak ke kawasan luar taska.
7.    Pendidik meminta kanak-kanak menyebutkan nama-nama kenderaan dan keselamatan semasa menaiki kenderaan yang dilihat di kawasan persekitaran taska.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.


REFLEKSI :

RPA : Aktiviti Membuat Aiskrim




Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 16 Julai 2019 / Selasa
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Alam bahan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti eksperimen membuat aiskrim
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan Awal matematik dan pemikiran logik
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak pernah melakukan eksperimen dan boleh melakukan aktiviti psikomotor dengan baik
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Meramal secara logik tindak balas yang berlaku berdasarkan eksperimen yang dijalankan.
2.    Menggoncangkan bekas ais dengan kerjasama yang baik.
Senarai Bahan / Alat
ais, air, plastik, garam, getah
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak duduk dalam satu bulatan yang besar.
3.    Pendidik menunjukkan alatan dan bahan yang telah disediakan.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak meneka nama-nama alatan dan bahan yang disediakan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik memperkenalkan alatan dan bahan yang akan digunakan kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik memberi penerangan mengenai eksperimen yang akan dijalankan.
3.    Pendidik menunjukkan cara-cara untuk membuat aiskrim goncang.
4.    Pendidik membungkus air ke dalam plastik kepada setiap kanak-kanak dengan bantuan mereka.
5.    Pendidik memasukkan bungkusan air tersebut ke dalam bekas yang berisi air dan menaburkan garam ke dalam bekas tersebut.
6.    Pendidik meminta setiap kanak-kanak menggoncangkan bekas ais tersebut dengan bekerjasama.
7.    Pendidik mengedarkan sudu dan kanak-kanak memakan aiskrim yang telah dibekukan.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak membantu guru membersihkan alatan dan kawasan aktiviti menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

RPA : Aktiviti Mencari Harta Karun



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 17 Julai 2019 / Rabu
Masa
9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Kenderaan darat
Tajuk Aktiviti
Mencari harta karun
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali kenderaan darat
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mencari model kenderaan darat yang disembunyikan oleh pendidik.
2.    Menyebutkan nama kenderaan darat yang telah mereka temui dengan betul.
Senarai Bahan / Alat
Model kenderaan darat
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif  dan taman permainan
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

·         Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
·         Pendidik meminta kanak-kanak bersedia di dalam kelas dan pendidik menyembunyikan model kereta tersebut.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

·         Pendidik menjelaskan cara aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak.
·         Pendidik meminta kanak-kanak setiap kanak-kanak mencari model kenderaan darat yang telah disembunyikan oleh pendidik di kawasan persekitaran taman permainan.
·         Pendidik meminta kanak-kanak bergerak ke dalam kelas selepas menjumpai sebiji model kereta.
·         Pendidik meminta kanak-kanak meletakkan model kenderaan tersebut ke dalam gelung yang disediakan dan membilang bilangan kereta bersama-sama.
Penutup

·         Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menyimpan peralatan yang digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
·         Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
·         Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
·         Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

·         Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
·         Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
·         Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :


Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...