Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
16 Julai 2019 / Selasa
|
Masa
|
10.20 – 11.00 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Alam bahan
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti eksperimen
membuat aiskrim
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal
matematik dan pemikiran logik
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak pernah
melakukan eksperimen dan boleh melakukan aktiviti psikomotor dengan baik
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Meramal secara logik
tindak balas yang berlaku berdasarkan eksperimen yang dijalankan.
2. Menggoncangkan
bekas ais dengan kerjasama yang baik.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
ais, air, plastik,
garam, getah
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak duduk dalam satu bulatan yang besar.
3. Pendidik
menunjukkan alatan dan bahan yang telah disediakan.
4. Pendidik meminta
kanak-kanak meneka nama-nama alatan dan bahan yang disediakan.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik
memperkenalkan alatan dan bahan yang akan digunakan kepada kanak-kanak.
2. Pendidik memberi
penerangan mengenai eksperimen yang akan dijalankan.
3. Pendidik
menunjukkan cara-cara untuk membuat aiskrim goncang.
4. Pendidik
membungkus air ke dalam plastik kepada setiap kanak-kanak dengan bantuan
mereka.
5. Pendidik
memasukkan bungkusan air tersebut ke dalam bekas yang berisi air dan
menaburkan garam ke dalam bekas tersebut.
6. Pendidik meminta
setiap kanak-kanak menggoncangkan bekas ais tersebut dengan bekerjasama.
7. Pendidik
mengedarkan sudu dan kanak-kanak memakan aiskrim yang telah dibekukan.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak membantu guru membersihkan alatan dan kawasan aktiviti menandakan
masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik memastikan
pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan