Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
17 Julai 2019 / Rabu
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Kenderaan darat
|
Tajuk
Aktiviti
|
Mencari harta karun
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
pemahaman dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali kenderaan darat
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Mencari model
kenderaan darat yang disembunyikan oleh pendidik.
2. Menyebutkan nama
kenderaan darat yang telah mereka temui dengan betul.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Model kenderaan darat
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif dan taman permainan
|
Langkah-Langkah
Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
·
Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
·
Pendidik meminta kanak-kanak bersedia di dalam kelas dan
pendidik menyembunyikan model kereta tersebut.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
·
Pendidik menjelaskan cara aktiviti yang akan dijalankan
kepada kanak-kanak.
·
Pendidik meminta kanak-kanak setiap kanak-kanak mencari
model kenderaan darat yang telah disembunyikan oleh pendidik di kawasan
persekitaran taman permainan.
·
Pendidik meminta kanak-kanak bergerak ke dalam kelas
selepas menjumpai sebiji model kereta.
·
Pendidik meminta kanak-kanak meletakkan model kenderaan
tersebut ke dalam gelung yang disediakan dan membilang bilangan kereta
bersama-sama.
|
Penutup
|
·
Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat
masing-masing dan menyimpan peralatan yang digunakan menandakan masa aktiviti
telah tamat.
·
Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang
mereka belajar pada hari ini.
·
Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa
yang telah mereka pelajari.
·
Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada
pendidik.
|
Perhatian
|
·
Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang
digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
·
Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam
keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
·
Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak
sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan