Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
15 Julai 2019 / Isnin
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit)
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Pengangkutan darat
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal
pengangkutan darat
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
pemahaman dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa jenis kenderaan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Menyebut
nama-nama jenis kenderaan darat yang ditunjukkan oleh pendidik dengan betul.
2. Menyenaraikan
aspek keselamatan semasa menaiki kenderaan darat.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Kad imbas kenderaan
darat
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar dan Ruang
persekitaran taska
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik bersoal
jawab dengan kanak-kanak dan meminta kanak-kanak membuat aktiviti energizer.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik
menunjukkan kad imbas kenderaan darat kepada kanak-kanak.
2. Pendidik
memperkenalkan kenderaan-kenderaan darat kepada kanak-kanak.
3. Pendidik
menunjukkan gambar kenderaan dan meminta kanak-kanak meneka atau menyebutkan
nama kenderaan tersebut.
4. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat bunyi kenderaan yang ditunjukkan oleh pendidik.
5. Pendidik
menjelaskan aspek-aspek keselamatan semasa menaiki kenderaan.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak membuat barisan dan bergerak ke kawasan luar taska.
7. Pendidik meminta
kanak-kanak menyebutkan nama-nama kenderaan dan keselamatan semasa menaiki
kenderaan yang dilihat di kawasan persekitaran taska.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan