Ogos 08, 2019

RPA : Aktiviti Melompat, Berlari & Merangkak


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 22 Julai 2019 / Isnin
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bil. Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Alam bahan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti melompat, berlari dan merangkak
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan fizikal dan psikomotor
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh melakukan aktiviti lokomotor
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Melompat menaiki kuda mainan dengan baik.
2.    Berlari ke arah kon yang disediakan dengan baik.
3.    Merangkak ke dalam terowong dengan baik.
Senarai Bahan / Alat
Kon, gelung, kuda mainan, terowong
Ruang Aktiviti
Ruang aktiviti bebas
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik menyediakan alatan yang akan digunakan.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat aktiviti regangan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )

1.    Pendidik memberi penerangan aktiviti kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik  menunjukkan contoh aktiviti kepada kanak-kanak.
3.    Pendidik memilih seorang kanak-kanak mengikut giliran untuk menjalankan aktiviti.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak melompat menaiki kuda mainan ke arah kon yang ditetapkan.
5.    Pendidik meminta kanak-kanak meninggalkan kuda mainan tersebut pada kon yang mereka berhenti dan berlari ke arah kon yang seterusnya.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak merangkak masuk ke dalam terowong.
7.    Akhir sekali, pendidik meminta kanak-kanak melompat ke dalam kon sebagai garisan penamat aktiviti.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan melakukan aktiviti regangan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI : 

RPA : Aktiviti Mengenal Yatch ( Y is for Yatch)


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
23 Julai 2019 / Selasa
Masa
9.00 – 9.40 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak
12 orang kanak-kanak
Tema
 Haiwan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal Yatch
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan bahasa, komunikasi dan literasi awal
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali huruf Y
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut ‘Y for Yatch’  ( kapal layar ) dengan baik.
2.    Mewarnakan gambar kapal layar menggunakan pensel warna.

Senarai Bahan / Alat
Lembaran kerja Yatch, pensel warna
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi
1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas yang telah dipelajari dengan menyebut huruf Y.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menulis ‘Y for Yatch’ pada papan putih.
2.    Pendidik menyebut ‘Y for Yatch’  dan meminta kanak-kanak untuk mengikut pendidik menyebutnya.
3.    Pendidik menjelaskan mengenai serba sedikit mengenai kapal layar tersebut.
4.    Pendidik menunjukkan gambar kapal layar kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik mengedarkan lembaran kerja mewarna dan pensel warna kepada kanak-kanak.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk mewarnakan gambar kapal layar tersebut.
Penutup
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI : 

LAMPIRAN :


RPA : Aktiviti Mengelaskan Pengangkutan Air & Pengangkutan Darat






Rancangan Pelaksanaan Aktiviti


Tarikh / Hari

 23 Julai 2019 / Selasa
Masa

9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit )
Umur

4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak

12 orang
Tema

 Pengangkutan
Tajuk Aktiviti

Aktiviti mengelaskan kenderaan air dan kenderaan darat
Bidang Pembelajaran Fokus

Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada

Kanak-kanak telah mengenali beberapa jenis kenderaan air dan darat
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut dan membezakan kenderaan air dan kenderaan darat dengan betul.
2.    Mengelaskan kenderaan darat dan kenderaan air pada ruang yang betul.
Senarai Bahan / Alat

puzzle jalan raya, bekas berisi air, model kenderaan darat dan kenderaan air
Ruang Aktiviti

Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan

Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik menyediakan bahan dan peralatan yang akan digunakan.
3.    Pendidik menunjukkan peralatan yang digunakan dan meminta kanak-kanak meneka aktiviti yang akan dijalankan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )

1.    Pendidik memperkenalkan peralatan yang digunakan iaitu puzzle jalan raya, bekas berisi air dan model kenderaan.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak sebutkan nama-nama kenderaan yang ditunjukkan oleh pendidik secara rawak.
3.    Pendidik memberi penerangan dan menunjukkan contoh aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik memilih seorang kanak-kanak ke hadapan mengikut giliran untuk melakukan aktiviti.
5.    Pendidik meminta kanak-kanak mengelaskan kenderaan darat dan kenderaan air dengan meletakkan kenderaan darat di atas puzzle jalan raya dan meletakkan kenderaan air ke dalam bekas yang berisi air.
6.    Pendidik juga meminta kanak-kanak untuk menyebut nama kenderaan sebelum mengelaskannya di tempat yang betul.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.


REFLEKSI :



Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...