Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
23 Julai 2019 / Selasa
|
Masa
|
9.00 – 9.40 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bilangan
Kanak-Kanak
|
12 orang kanak-kanak
|
Tema
|
Haiwan
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal Yatch
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan bahasa,
komunikasi dan literasi awal
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali huruf Y
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Menyebut ‘Y for Yatch’ ( kapal layar ) dengan baik.
2. Mewarnakan gambar
kapal layar menggunakan pensel warna.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Lembaran kerja Yatch, pensel warna
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah
Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Memberi dan
menjawab salam.
2. Pendidik
mengimbas kembali pembelajaran lepas yang telah dipelajari dengan menyebut
huruf Y.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik menulis
‘Y for Yatch’ pada papan putih.
2. Pendidik menyebut
‘Y for Yatch’ dan meminta kanak-kanak untuk mengikut
pendidik menyebutnya.
3. Pendidik menjelaskan
mengenai serba sedikit mengenai kapal layar tersebut.
4. Pendidik
menunjukkan gambar kapal layar kepada kanak-kanak.
5. Pendidik
mengedarkan lembaran kerja mewarna dan pensel warna kepada kanak-kanak.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk mewarnakan gambar kapal layar tersebut.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja
mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
LAMPIRAN :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan