Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh/Hari
|
7 Ogos 2019 (Rabu)
|
Masa
|
9.40 pagi – 10.20
pagi
|
Umur
|
4 Tahun
|
Bilangan kanak-kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Dunia Persekitaran
|
Tajuk Aktiviti
|
Timbul dan
Tenggelam
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria
dan Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Kanak-kanak pernah
melakukan aktiviti timbul dan tenggelam tetapi tidak memahami aktiviti
sepenuhnya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)
Memahami konsep ketumpatan
(timbul/tenggelam).
2)
Meningkatkan pengetahuan
tentang objek yang timbul atas air dan tenggelam dalam air.
3)
Mengelas objek mengikut
ketumpatan (timbul/tenggelam menggunakan simbol mudah.
4)
Menggunakan deria dalam
aktiviti sains iaitu melihat, menyentuh, dan mendengar.
|
Senarai Bahan/Alat
|
Besen berisi air,
objek pelbagai
|
Ruang Aktiviti
|
Ruang Manipulatif
|
Langkah-langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)
|
1)
Pendidik memberi salam dan
menceritakan tentang konsep ketumpatan timbul dan tenggelam.
2)
Pendidik menunjukkan besen
berisi air dan menjelaskan timbul itu adalah apabila objek berada di
permukaan air, dan tenggelam itu adalah apabila objek berada di dalam air.
|
Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30
Minit)
|
1)
Pendidik menunjukkan contoh
melakukan aktiviti dengan memasukkan satu objek secara rawak dan menyebut
keadaan objek sama ada timbul atau tenggelam.
2)
Pendidik memberikan setiap
persatu kanak-kanak lembaran kertas kerja dan memberi arahan mudah untuk
menandakan ‘X’ (timbul) dan ‘O’ (tenggelam).
3)
Kanak-kanak melaksanakan
aktiviti dengan bimbingan pendidik.
4)
Pendidik memberikan pujian dan
tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.
|
Penutup
(5 Minit)
|
1)
Pendidik merumuskan semula
aktiviti yang telah dilaksanakan.
2)
Mengemas bahan dan alatan yang
digunakan.
|
Perhatian
|
1)
Kanak-kanak harus berada dalam
keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat
untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman
sebelum menjalankan aktiviti.
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan