Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
23 Julai 2019 / Selasa
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bilangan
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Pengangkutan
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengelaskan
kenderaan air dan kenderaan darat
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
pemahaman dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa jenis kenderaan air dan darat
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Menyebut dan membezakan
kenderaan air dan kenderaan darat dengan betul.
2. Mengelaskan
kenderaan darat dan kenderaan air pada ruang yang betul.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
puzzle jalan raya, bekas
berisi air, model kenderaan darat dan kenderaan air
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik
menyediakan bahan dan peralatan yang akan digunakan.
3. Pendidik
menunjukkan peralatan yang digunakan dan meminta kanak-kanak meneka aktiviti
yang akan dijalankan.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
(
30 minit )
|
1. Pendidik
memperkenalkan peralatan yang digunakan iaitu puzzle jalan raya, bekas berisi
air dan model kenderaan.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak sebutkan nama-nama kenderaan yang ditunjukkan oleh pendidik
secara rawak.
3. Pendidik memberi
penerangan dan menunjukkan contoh aktiviti yang akan dijalankan kepada
kanak-kanak.
4. Pendidik memilih
seorang kanak-kanak ke hadapan mengikut giliran untuk melakukan aktiviti.
5. Pendidik meminta
kanak-kanak mengelaskan kenderaan darat dan kenderaan air dengan meletakkan
kenderaan darat di atas puzzle jalan raya dan meletakkan kenderaan air ke
dalam bekas yang berisi air.
6. Pendidik juga
meminta kanak-kanak untuk menyebut nama kenderaan sebelum mengelaskannya di
tempat yang betul.
|
Penutup
(
5 minit )
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan