Ogos 05, 2019

RPA : Aktiviti Kraf Kapal Layar




Rancangan Pelaksanaan Aktiviti


Tarikh / Hari

25 Julai 2019 / Khamis
Masa

9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit )
Umur

4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak

12 orang
Tema

 Kenderaan air
Tajuk Aktiviti

Kraf kapal layar
Bidang Pembelajaran Fokus

Perkembangan kreativiti dan estetika
Pengetahuan Sedia Ada

Kanak-kanak boleh melakukan aktiviti menggunakan motor halus dengan baik.
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mewarnakan pinggan polisterin dengan menggunakan warna air dengan baik.
2.    Menampal kertas pada kayu aiskrim dengan baik.
Senarai Bahan / Alat

Pinggan polisterin, warna air, kayu aiskrim, gam , berus warna, kertas warna
Ruang Aktiviti

Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan

Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik menyediakan alatan dan bahan-bahan yang akan digunakan.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak mengimbas kembali pembelajaran lepas mengenai kenderaan air.
4.    Pendidik meminta kanak-kanak meneka aktiviti yang akan dijalankan.
5.    Pendidik menunjukkan warna air dan meminta kanak-kanak menyebutkan warnanya.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )

1.    Pendidik memperkenalkan alatan dan bahan-bahan yang akan digunakan untuk membuat kraf kapal layar.
2.    Pendidik memberi penerangan kepada kanak-kanak cara-cara membuat kraf kapal layar.
3.    Pendidik menunjukkan contoh membuat kraf kapal layar kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik mengagihkan warna air secara berkumpulan.
5.    Pendidik juga mengedarkan pinggan polisterin dan berus kepada setiap kanak-kanak.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak mewarnakan pinggan polisterin tersebut dengan warna air berwarna biru sebagai air laut.
7.    Pinggan polisterin yang telah siap diwarnakan akan dijemur di bahagian tepi kelas.
8.    Sementara itu, pendidik membimbing setiap kanak-kanak untuk menampal kertas warna yang telah siap digunting pada kayu aiskrim.
9.    Selepas itu, pendidik membimbing setiap kanak-kanak untuk mencacakkan kayu aiskrim tersebut pada pinggan polisterin.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan membantu pendidik mengemas peralatan yang telah digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan peralatan yang telah digunakan dicuci dengan bersih dan keadaan kelas bersih.

REFLEKSI:




Lampiran



RPA : Aktiviti Membuat Origami Sampan





Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari

26 Julai 2019 / Jumaat
Masa

10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur

4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak

12 orang
Tema

Kenderaan air
Tajuk Aktiviti

Aktiviti membuat origami sampan
Bidang Pembelajaran Fokus

Perkembangan deria dan dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada

Kanak-kanak boleh melakukan aktiviti motor halus dengan baik
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Membuat origami sampan dengan bimbingan guru.
2.    Meletakkan origami sampan tersebut di air kolam dan membuat ramalan terhadap sampan tersebut.(
( Perkembangan awal matematik dan pemikiran logik)

Senarai Bahan / Alat

Kertas warna dan kolam air
Ruang Aktiviti

Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan

Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas mengenai kenderaan air dan meminta kanak-kanak menyenaraikan nama-nama kenderaan air.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )

1.    Pendidik memperkenalkan sampan kepada kanak-kanak dan menunjukkan gambar sampan kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik menunjukkan origami sampan yang telah siap dibuat.
3.    Pendidik memberi penerangan mengenai aktiviti yang akan dijalankan.
4.    Pendidik mengedarkan sehelai kertas warna kepada setiap kanak-kanak.
5.    Pendidik membimbing kanak-kanak cara-cara membuat origami sampan.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak berbaris dan membawa origami sampan masing-masing untuk dimasukkan ke dalam kolam air.
7.    Pendidik meminta kanak-kanak duduk dalam bulatan mengelilingi kolam tersebut.
8.    Pendidik meminta kanak-kanak meletakkan origami sampan masing-masing ke dalam kolam air mengikut giliran.
9.    Pendidik meminta kanak-kanak memerhati sampan masing-masing dan pendidik menjelaskan konsep terapung kepada kanak-kanak.
10.  Pendidik bersoal jawab dengan kanak-kanak.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing membantu guru mengemas peralatan yang telah digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.


REFLEKSI :


RPA Aktiviti Membuat Roket




Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari

 1 Ogos 2019 / Khamis
Masa

9.40 – 10.20 pagi ( 40 minit )
Umur

4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak

12 orang
Tema

Kenderaan udara
Tajuk Aktiviti

Aktiviti membuat roket belon
Bidang Pembelajaran Fokus

Perkembangan Seni Kreatif
Pengetahuan Sedia Ada

Kanak-kanak telah mengenali beberapa jenis kenderaan udara
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menampal belon dan sayap roket pada penyedut minuman dengan bimbingan pendidik.
2.    Meniup penyedut minuman sehingga belon kembung dan melepaskannya terbang.

Senarai Bahan / Alat

penyedut minuman, kertas warna, pita pelekat, belon
Ruang Aktiviti

Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan

Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan menyebut nama-nama kenderaan udara yang telah dipelajari.
3.    Pendidik menunjukkan tayangan video roket berlepas kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik menyediakan bahan-bahan yang akan digunakan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )

1.    Pendidik memperkenalkan bahan-bahan yang akan digunakan untuk membuat roket belon.
2.    Pendidik meminta kanak-kanak menyebutkan nama-nama alatan yang ditunjukkan oleh pendidik.
3.    Pendidik memberi penerangan mengenai aktiviti yang akan dijalankan.
4.    Menunjukkan langkah-langkah membuat roket belon dan meniup rekot belon  kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik mengedarkan alatan dan bahan yang akan digunakan kepada kanak-kanak.
6.    Pendidik membimbing setiap kanak-kanak untuk membuat roket belon.
7.    Setelah semua kanak-kanak siap membuat roket belon, pendidik memberi peluang kepada kanak-kanak meniup belon roket masing-masing dan melepaskannya terbang.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menyimpan belon roket masing-masing menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.


REFLEKSI :


Aktiviti 4 Tahun : Aktiviti Mengenal Pengangkutan Awam


5 Ogos 2019

Aktiviti 4 Tahun

Aktiviti Mengenal Pengangkutan Awam








Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...