Tarikh
/ Hari
|
1 Ogos 2019 / Khamis
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bilangan
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Kenderaan udara
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti membuat roket
belon
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Seni Kreatif
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa jenis kenderaan udara
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Menampal belon
dan sayap roket pada penyedut minuman dengan bimbingan pendidik.
2. Meniup penyedut
minuman sehingga belon kembung dan melepaskannya terbang.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
penyedut minuman, kertas
warna, pita pelekat, belon
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan menyebut nama-nama
kenderaan udara yang telah dipelajari.
3. Pendidik
menunjukkan tayangan video roket berlepas kepada kanak-kanak.
4. Pendidik
menyediakan bahan-bahan yang akan digunakan.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
(
30 minit )
|
1. Pendidik
memperkenalkan bahan-bahan yang akan digunakan untuk membuat roket belon.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak menyebutkan nama-nama alatan yang ditunjukkan oleh pendidik.
3. Pendidik memberi
penerangan mengenai aktiviti yang akan dijalankan.
4. Menunjukkan
langkah-langkah membuat roket belon dan meniup rekot belon kepada kanak-kanak.
5. Pendidik
mengedarkan alatan dan bahan yang akan digunakan kepada kanak-kanak.
6. Pendidik
membimbing setiap kanak-kanak untuk membuat roket belon.
7. Setelah semua
kanak-kanak siap membuat roket belon, pendidik memberi peluang kepada
kanak-kanak meniup belon roket masing-masing dan melepaskannya terbang.
|
Penutup
(
5 minit )
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menyimpan belon roket
masing-masing menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan menjawab
dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik memastikan
emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas
menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan