Tarikh
/ Hari
|
26 Julai 2019 / Jumaat
|
Masa
|
10.20 – 11.00 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bilangan
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Kenderaan air
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti membuat origami
sampan
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
melakukan aktiviti motor halus dengan baik
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Membuat origami
sampan dengan bimbingan guru.
2. Meletakkan
origami sampan tersebut di air kolam dan membuat ramalan terhadap sampan
tersebut.(
(
Perkembangan awal matematik dan pemikiran logik)
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Kertas warna dan kolam
air
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik
mengimbas kembali pembelajaran lepas mengenai kenderaan air dan meminta
kanak-kanak menyenaraikan nama-nama kenderaan air.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
(
30 minit )
|
1. Pendidik
memperkenalkan sampan kepada kanak-kanak dan menunjukkan gambar sampan kepada
kanak-kanak.
2. Pendidik menunjukkan
origami sampan yang telah siap dibuat.
3. Pendidik memberi
penerangan mengenai aktiviti yang akan dijalankan.
4. Pendidik
mengedarkan sehelai kertas warna kepada setiap kanak-kanak.
5. Pendidik
membimbing kanak-kanak cara-cara membuat origami sampan.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak berbaris dan membawa origami sampan masing-masing untuk
dimasukkan ke dalam kolam air.
7. Pendidik meminta
kanak-kanak duduk dalam bulatan mengelilingi kolam tersebut.
8. Pendidik meminta
kanak-kanak meletakkan origami sampan masing-masing ke dalam kolam air
mengikut giliran.
9. Pendidik meminta
kanak-kanak memerhati sampan masing-masing dan pendidik menjelaskan konsep
terapung kepada kanak-kanak.
10. Pendidik bersoal
jawab dengan kanak-kanak.
|
Penutup
(
5 minit )
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing membantu guru mengemas
peralatan yang telah digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik memastikan
pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan