Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh/Hari
|
6 Ogos 2019 (Selasa)
|
Masa
|
9.00 pagi – 9.30
pagi
|
Umur
|
2 Tahun
|
Bilangan kanak-kanak
|
10 orang
|
Tema
|
Bebas
|
Tajuk Aktviti
|
Teka Saiz dan
Tepuk (Besar/Kecil)
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria
dan Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
menggunakan deria sentuhan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)
Menguatkan kemahiran motor
halus (jari/tangan).
2)
Meningkatkan pengetahuan
tentang saiz (besar/kecil).
3)
Membezakan objek mengikut saiz
yang sama.
|
Senarai Bahan/Alat
|
Buku besar, buku
kecil, raket lalat plastik
|
Ruang Aktiviti
|
Ruang Manipulatif
|
Langkah-langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)
|
1)
Pendidik menyusun bahan dan
menunjukkan kanak-kanak dua jenis saiz buku (besar/kecil) daan juga menyebut
“buku besar”, “buku kecil”, dan mengulang semula dengan menyebut “besar/kecil”.
2)
Pendidik memberikan contoh
melakukan aktiviti menyebut besar dan menepuk buku besar, menyebut kecil dan
menepuk buku kecil.
3)
Pendidik mengulang demonstrasi
sebanyak dua kali.
|
Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30
Minit)
|
1)
Kanak-kanak dikumpulkan di
ruangan manipulatif/kelas untuk melakukan aktiviti secara individu/bergilir.
2)
Kanak-kanak melaksanakan
aktiviti dengan bimbingan pendidik, penddidik menyebut Besar/Kecil.
3)
Pendidik memberikan pujian dan
tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.
|
Penutup
(5 Minit)
|
1)
Pendidik menyebut semula saiz buku
kepada kanak-kanak (besar/kecil), mengemas
peralatan bersama-sama.
|
Perhatian
|
1)
Kanak-kanak harus berada dalam
keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat
untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman
sebelum menjalankan aktiviti.
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan