Ogos 15, 2019

RPA : Mari Mengenal Saiz Dengan Buah

.
Rancangan Pelaksanaan Aktiviti
Tarikh/Hari
5 Ogos 2019 (Isnin)
Masa
9.00 pagi – 9.30 pagi
Umur
2 Tahun
Bilangan kanak-kanak
10 orang
Tema
Bebas
Tajuk Aktiviti
Mari Mengenal Saiz Dengan Buah
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan Deria dan Dunia Persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh menggunakan deria sentuhan.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)      Menguatkan kemahiran motor halus (jari/tangan).
2)      Meningkatkan pengetahuan tentang saiz (besar/kecil).
3)      Mengelas objek mengikut saiz.

Senarai Bahan/Alat
Limau besar, limau kecil, bekas
Ruang Aktiviti
Ruang Manipulatif
Langkah-langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)

1)      Pendidik menyusun alat dan menunjukkan dua saiz limau yang berbeza besar/kecil.
2)      Pendidik memberikan arahan mudah dengan menunjukkan dua bekas yang berbeza dan mengambil satu persatu buah ke dalam bekas berasingan sambil menyebut limau besar/limau kecil.
3)      Pendidik menunjukkan contoh melakukan aktiviti dengan memasukkan satu limau besar ke bekas A, dan satu limaau ke bekas B.

Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30  Minit)

1)      Kanak-kanak dikumpulkan di ruangan manipulatif/kelas untuk melakukan aktiviti secara individu/bergilir.
2)      Kanak-kanak melaksanakan aktiviti dengan bimbingan pendidik.
3)      Pendidik memberikan pujian dan tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.

Penutup
(5 Minit)

1)      Pendidik menyebut semula saiz limau kepada kanak-kanak  (besar/kecil), mengemas peralatan.
2)      Makan limau.
Perhatian
1)      Kanak-kanak harus berada dalam keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman sebelum menjalankan aktiviti.
Refleksi




RPA : Teka Saiz dan Tepuk (Besar/Kecil)




Rancangan Pelaksanaan Aktiviti


Tarikh/Hari
6 Ogos 2019 (Selasa)
Masa
9.00 pagi – 9.30 pagi
Umur
2 Tahun
Bilangan kanak-kanak
10 orang
Tema
Bebas
Tajuk Aktviti
Teka Saiz dan Tepuk (Besar/Kecil)
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan Deria dan Dunia Persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh menggunakan deria sentuhan.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)      Menguatkan kemahiran motor halus (jari/tangan).
2)      Meningkatkan pengetahuan tentang saiz (besar/kecil).
3)      Membezakan objek mengikut saiz yang sama.

Senarai Bahan/Alat
Buku besar, buku kecil, raket lalat plastik
Ruang Aktiviti
Ruang Manipulatif
Langkah-langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)

1)      Pendidik menyusun bahan dan menunjukkan kanak-kanak dua jenis saiz buku (besar/kecil) daan juga menyebut “buku besar”, “buku kecil”, dan mengulang semula dengan menyebut “besar/kecil”.
2)      Pendidik memberikan contoh melakukan aktiviti menyebut besar dan menepuk buku besar, menyebut kecil dan menepuk buku kecil.
3)      Pendidik mengulang demonstrasi sebanyak dua kali.

Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30  Minit)

1)      Kanak-kanak dikumpulkan di ruangan manipulatif/kelas untuk melakukan aktiviti secara individu/bergilir.
2)      Kanak-kanak melaksanakan aktiviti dengan bimbingan pendidik, penddidik menyebut Besar/Kecil.
3)      Pendidik memberikan pujian dan tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.

Penutup
(5 Minit)

1)      Pendidik menyebut semula saiz buku kepada kanak-kanak  (besar/kecil), mengemas peralatan bersama-sama.
Perhatian
1)      Kanak-kanak harus berada dalam keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman sebelum menjalankan aktiviti.
Refleksi



RPA : Timbul & Tenggelam



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh/Hari
7 Ogos 2019 (Rabu)
Masa
9.40 pagi – 10.20 pagi
Umur
4 Tahun
Bilangan kanak-kanak
12 orang
Tema
Dunia Persekitaran
Tajuk Aktiviti
Timbul dan Tenggelam
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan Deria dan Dunia Persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak pernah melakukan aktiviti timbul dan tenggelam tetapi tidak memahami aktiviti sepenuhnya.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)      Memahami konsep ketumpatan (timbul/tenggelam).
2)      Meningkatkan pengetahuan tentang objek yang timbul atas air dan tenggelam dalam air.
3)      Mengelas objek mengikut ketumpatan (timbul/tenggelam menggunakan simbol mudah.
4)      Menggunakan deria dalam aktiviti sains iaitu melihat, menyentuh, dan mendengar.

Senarai Bahan/Alat
Besen berisi air, objek pelbagai
Ruang Aktiviti
Ruang Manipulatif
Langkah-langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)

1)      Pendidik memberi salam dan menceritakan tentang konsep ketumpatan timbul dan tenggelam.
2)      Pendidik menunjukkan besen berisi air dan menjelaskan timbul itu adalah apabila objek berada di permukaan air, dan tenggelam itu adalah apabila objek berada di dalam air.

Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30  Minit)

1)      Pendidik menunjukkan contoh melakukan aktiviti dengan memasukkan satu objek secara rawak dan menyebut keadaan objek sama ada timbul atau tenggelam.
2)      Pendidik memberikan setiap persatu kanak-kanak lembaran kertas kerja dan memberi arahan mudah untuk menandakan ‘X’ (timbul) dan ‘O’ (tenggelam).
3)      Kanak-kanak melaksanakan aktiviti dengan bimbingan pendidik.
4)      Pendidik memberikan pujian dan tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.

Penutup
(5 Minit)

1)      Pendidik merumuskan semula aktiviti yang telah dilaksanakan.
2)      Mengemas bahan dan alatan yang digunakan.
Perhatian
1)      Kanak-kanak harus berada dalam keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)      Pendidik harus memastikan ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman sebelum menjalankan aktiviti.
Refleksi


Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...