Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
8 Julai 2019 / Isnin
|
Masa
|
9.40 - 10.20 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Haiwan Liar
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal haiwan
liar
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa jenis haiwan.
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Mengenal dan
menyebut nama-nama haiwan liar dengan baik.
2. Membunyikan bunyi
haiwan dan membuat pergerakan haiwan liar.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Kad imbas haiwan liar
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
(
10 minit )
|
1. Memberi dan
menjawab salam.
2. Pendidik mengimbas
kembali pembelajaran lepas dengan menyebut nama-nama haiwan yang telah mereka
pelajari.
3. Pendidik meminta
kanak-kanak menyanyikan lagu ‘Haiwan dalam bulatan’ bersama-sama.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
(
25 minit )
|
1. Pendidik
menunjukkan kad imbas haiwan kepada kanak-kanak.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk meneka nama haiwan yang ditunjukkan oleh pendidik.
3. Pendidik
menunjukkan gambar dan memperkenalkan nama-nama haiwan liar.
4. Pendidik juga
menunjukkan gambar dan video sebenar haiwan liar kepada kanak-kanak.
5. Pendidik memilih
beberapa orang kanak- kanak ke hadapan dan meminta kanak-kanak tersebut
membuat bunyi atau pergerakan haiwan liar yang disebut oleh pendidik.
|
Penutup
(
5 minit )
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :