Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
10 Julai 2019 / Rabu
|
Masa
|
9.40 – 10.20 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Haiwan liar
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti memadankan
kulit haiwan dengan haiwannya
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
pemahaman dunia persekitaran
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak pernah
melihat beberapa haiwan liar
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Memadankan kulit
haiwan dengan haiwannya dengan betul.
2. Menyebut nama
haiwan berdasarkan gambar yang ditunjukkan oleh pendidik.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
kad imbas gambar haiwan
dan kulit haiwan
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik
memasangkan video lagu dan meminta kanak-kanak menyanyikan lagu ‘Animal in
the jungle’.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik
menujukkan gambar dan memperkenalkan haiwan-haiwan liar kepada kanak-kanak.
2. Pendidik
menampalkan gambar haiwan liar pada papan putih.
3. Pendidik memilih
seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir dan meminta kanak-kanak tersebut
memilih memadankan kulit haiwan dengan haiwan yang betul pada papan putih.
4. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk menyebut nama haiwan liar yang telah mereka padankan.
5. Pendidik juga
meminta kanak-kanak membuat bunyi dan membuat pergerakan haiwan tersebut.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan