Ogos 08, 2019

RPA : Aktiviti Meneka Haiwan Dalam Kotak (Kotak Misteri)


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 9 Julai 2019 / Selasa
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
3 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
 Haiwan liar
Tajuk Aktiviti
Aktiviti meneka haiwan dalam kotak
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali beberapa haiwan liar.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Mengenal dan menyebut nama-nama haiwan liar.
2.    Meneka nama haiwan di dalam kotak misteri dan membuat gaya atau bunyi haiwan tersebut.

Senarai Bahan / Alat
Kotak misteri dan model haiwan liar
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 10 minit )
1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan menunjukkan video lagu haiwan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
(25 minit)
1.    Pendidik memperkenalkan beberapa haiwan liar kepada kanak-kanak seperti harimau, singa, ular, zebra, harimau dan gajah.
2.    Pendidik menunjukkan kotak misteri kepada kanak-kanak.
3.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak:
·         Apakah yang ada di dalam kotak misteri ini?
4.    Murid-murid cuba meneka apa yang terdapat di dalam kotak misteri tersebut.
5.    Pendidik memilih beberapa orang kanak-kanak ke depan untuk mengambil seekor model haiwan di dalam kotak misteri tersebut.
6.    Kanak-kanak tersebut diminta untuk meneka nama haiwan yang di ambil dan mengeluarkannya daripada kotak tersebut.
7.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk menunjukkan haiwan tersebut kepada rakan-rakan yang lain dan sebutkan nama haiwan tersebut dengan betul.
8.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk membuat pergerakan haiwan atau bunyi haiwan liar tersebut.
9.    Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak.
Penutup
(5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.



REFLEKSI :


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...