Ogos 08, 2019

RPA : Aktiviti Bermain Puzzle Pengangkutan Darat



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 17 Julai 2019 / Rabu
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Pengangkutan Darat
Tajuk Aktiviti
Bermain puzzle kenderaan
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan pemahaman dunia persekitaran
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali beberapa jenis kenderaan darat
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Melengkapkan puzzle kenderaan dengan baik.
2.    Menyebut nama kenderaan darat berdasarkan gambar puzzle yang telah disiapkan.
Senarai Bahan / Alat
Puzzle kenderaan darat
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas dengan meminta kanak-kanak menyebutkan nama-nama kenderaan darat yang telah dipelajari.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menunjukkan puzzle kenderaan tersebut kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik menunjukkan contoh bermain puzzle.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak melengkapkan puzzle gambar kenderaan tersebut.
4.    Aktiviti dijalankan oleh setiap kanak-kanak mengikut giliran.
Penutup

1. Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menyimpan peralatan yang digunakan menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

RPA : Aktiviti Mengenal Xiphias ( X for Xiphias)



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 18 Julai 2019 / Khamis
Masa
9.00 – 9.40 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bilangan Kanak-Kanak
12 orang kanak-kanak
Tema
 Haiwan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal Xiphias
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan bahasa, komunikasi dan literasi awal
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali huruf X
Hasil Pembelajaran

Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut ‘X for Xiphias’  ( ikan todak ) dengan baik.
2.    Mewarnakan gambar ikan todakmenggunakan pensel warna.

Senarai Bahan / Alat
Lembaran kerja Vulture, pensel warna
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Memberi dan menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas kembali pembelajaran lepas yang telah dipelajari dengan menyebut huruf X.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menulis ‘X for Xiphias’ pada papan putih.
2.    Pendidik menyebut ‘X for Xiphias’  dan meminta kanak-kanak untuk mengikut pendidik menyebutnya.
3.    Pendidik menjelaskan mengenai serba sedikit mengenai ikan todak tersebut.
4.    Pendidik menunjukkan gambar ikan todak kepada kanak-kanak.
5.    Pendidik mengedarkan lembaran kerja mewarna dan pensel warna kepada kanak-kanak.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk mewarnakan gambar ikan todak tersebut.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja mereka menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

LAMPIRAN




RPA : Aktiviti Mengenal Motorsikal & Aktiviti Memakai Topi Keledar



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 18 Julai 2019 / Khamis
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Pengangkutan Darat
Tajuk Aktiviti
Aktiviti mengenal motosikal dan memakai topi keledar
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan deria dan
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak telah mengenali beberapa jenis kenderaan darat
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut motosikal dan topi keledar apabila ditunjukkan oleh pendidik.
2.    Memakai dan membuka topi keledar dengan baik.
Senarai Bahan / Alat
Kad imbas kenderaan, topi keledar dan motosikal.
Ruang Aktiviti
Ruang manipulatif
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi

1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik mengimbas semula pembelajaran lepas mengenai kenderaan-kenderaan darat yang telah dipelajari.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti

1.    Pendidik menunjukkan kad imbas motosikal kepada kanak-kanak.
2.    Pendidik memperkenalkan motosikal dan meminta kanak-kanak menyebutkannya dengan baik.
3.    Pendidik memberi penerangan mengenai aspek keselamatan semasa menunggang motosikal.
4.    Pendidik  memberi peluang kepada kanak-kanak menceritakan pengalaman mereka semasa menaiki motosikal.
5.    Pendidik memperkenalkan topi keledar kepada kanak-kanak.
6.    Pendidik meminta kanak-kanak memakai dan membuka topi keledar dengan bimbingan pendidik.
7.    Aktiviti ini dijalankan secara bergilir-gilir.
Penutup

1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

RPA : Aktiviti Seni Teknik Percikan



Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh / Hari
 19 Julai 2019 / Jumaat
Masa
10.20 – 11.00 pagi ( 40 minit )
Umur
4 tahun
Bil Kanak-Kanak
12 orang
Tema
Alam bahan
Tajuk Aktiviti
Aktiviti percikan
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  kreativiti dan estetika
Pengetahuan Sedia Ada
Kanak-kanak boleh melakukan aktiviti yang menggunakan motor halus dengan baik.
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat :
1.    Menyebut warna yang digunakan dengan betul.
2.    Membuat percikan menggunakan berus gigi dengan baik.
Senarai Bahan / Alat
Warna air, berus gigi, kertas lukisan
Ruang Aktiviti
Ruang belajar
Langkah-Langkah Pelaksanaan
Permulaan Aktiviti

Set Induksi
( 5 minit )
1.    Pendidik memberi salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2.    Pendidik menyediakan bahan dan alatan yang digunakan.
3.    Pendidik meminta kanak-kanak memakai apron masing-masing.
4.    Pendidik menunjukkan alatan dan bahan yang akan digunakan dan meminta kanak-kanak meneka aktiviti apa yang akan dilakukan.
Kandungan Aktiviti

Perkembangan Aktiviti
( 30 minit )
1.    Pendidik menunjukkan warna secara rawak kepada kanak-kanak dan meminta mereka menyebutkan warna-warna tersebut.
2.    Pendidik menerangkan kepada kanak-kanak aktiviti percikan yang akan dijalankan.
3.    Pendidik menunjukkan simulasi aktiviti percikan menggunakan berus gigi kepada kanak-kanak.
4.    Pendidik memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir ke hadapan.
5.    Pendidik meminta kanak-kanak membuat aktiviti percikan menggunakan berus gigi dengan bimbingan pendidik.
6.    Hasil percikan yang telah siap akan dijemur sehingga kering.
Penutup
( 5 minit )
1.    Pendidik meminta kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar hasil kerja masing-masing menandakan masa aktiviti telah tamat.
2.    Pendidik bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3.    Kanak-kanak akan menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4.    Kanak-kanak akan mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
Perhatian

1.    Pendidik memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti dijalankan tidak berbahaya.
2.    Pendidik memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan selepas menjalankan aktiviti.
3.    Pendidik memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.

REFLEKSI :

Week 7 : Theme My House

This Is The Summary Of The Whole Week Of My House Theme Activity 1 : House Match Activity Activity 2 - Colour Match Activity Activity 3 - Wo...