Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
18 Julai 2019 / Khamis
|
Masa
|
10.20 – 11.00 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
| Pengangkutan Darat |
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal
motosikal dan memakai topi keledar
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan deria dan
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak telah
mengenali beberapa jenis kenderaan darat
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini,
kanak-kanak dapat :
1. Menyebut
motosikal dan topi keledar apabila ditunjukkan oleh pendidik.
2. Memakai dan
membuka topi keledar dengan baik.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Kad imbas kenderaan,
topi keledar dan motosikal.
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang manipulatif
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
|
1. Pendidik memberi
salam dan kanak-kanak menjawab salam.
2. Pendidik
mengimbas semula pembelajaran lepas mengenai kenderaan-kenderaan darat yang
telah dipelajari.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
|
1. Pendidik
menunjukkan kad imbas motosikal kepada kanak-kanak.
2. Pendidik
memperkenalkan motosikal dan meminta kanak-kanak menyebutkannya dengan baik.
3. Pendidik memberi
penerangan mengenai aspek keselamatan semasa menunggang motosikal.
4. Pendidik memberi peluang kepada kanak-kanak
menceritakan pengalaman mereka semasa menaiki motosikal.
5. Pendidik
memperkenalkan topi keledar kepada kanak-kanak.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak memakai dan membuka topi keledar dengan bimbingan pendidik.
7. Aktiviti ini
dijalankan secara bergilir-gilir.
|
Penutup
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dengan tenang dan selesa
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan