Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh/Hari
|
2 Ogos 2019 (Jumaat)
|
Masa
|
9.00 pagi – 9.30
pagi
|
Umur
|
2 Tahun
|
Bilangan kanak-kanak
|
10 orang
|
Tema
|
Bebas
|
Tajuk Aktviti
|
Mari Mengenal Saiz
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria
dan Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
menggunakan deria sentuhan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran, kanak-kanak dapat:
1)
Menguatkan kemahiran motor
halus (jari/tangan).
2)
Meningkatkan pengetahuan
tentang saiz (besar/kecil).
3)
Membezakan objek mengikut saiz
yang sama.
|
Senarai Bahan/Alat
|
Bola besar, bola
kecil, dua bakul
|
Ruang Aktiviti
|
Ruang Manipulatif
|
Langkah-langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan Aktiviti
Set Induksi
(5 Minit)
|
1)
Pendidik menyusun bahan dan
menunjukkan kanak-kanak dua jenis bola (besar/kecil) daan juga menyebut “bola
besar”, “bola kecil”.
2)
Pendidik memberikan contoh
melakukan aktiviti memasukkan dua saiz bola berbeza tersebut ke dalam dua
bakul yang berasingan.
3)
Pendidik menunjukkan contoh
melakukan aktiviti.
|
Kandungan Aktiviti
Perkembangan Aktiviti
(30
Minit)
|
1)
Kanak-kanak dikumpulkan di
ruangan manipulatif/kelas untuk melakukan aktiviti secara individu/bergilir.
2)
Kanak-kanak melaksanakan
aktiviti dengan bimbingan pendidik.
3)
Pendidik memberikan pujian dan
tepukan apabila kanak-kanak berjaya melakukan aktiviti dengan baik.
|
Penutup
(5 Minit)
|
1)
Pendidik menyebut semula saiz
bola kepada kanak-kanak (besar/kecil),
meengemas peralatan.
|
Perhatian
|
1)
Kanak-kanak harus berada dalam
keadaan yang sihat sebelum menjalankan aktiviti.
2)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti dan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan selamat
untuk digunakan kepada kanak-kanak.
3)
Pendidik harus memastikan
ruang aktiviti sentiasa berada dalam keadaan bersih dan bebas daripada kuman
sebelum menjalankan aktiviti.
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan