Rancangan Pengajaran Aktiviti
| 
Tarikh/Hari | 
5 Ogos 2019/Isnin | 
| 
Masa | 
9.30 – 10.00 pagi (30 minit) | 
| 
Umur | 
2 Tahun | 
| 
Bilangan Kanak-kanak | 
10 orang  | 
| 
Tema | 
Warna  | 
| 
Tajuk Aktiviti | 
Aktiviti memadankan objek berwarna pada tapaknya | 
| 
Bidang Pembelajaran Fokus | 
Perkembangan deria dan dunia persekitaran | 
| 
Pengetahuan Sedia Ada | 
Kanak – kanak boleh menyebut beberapa warna asas | 
| 
Hasil Pembelajaran | 
Di akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat : 
1.     
  Mengenal dan
  mengecam padanan warna yang sama 
2.     
  Meletakkan
  objek pada tapaknya mengikut warna  | 
| 
Senarai Bahan/Alat | 
Kain berwarna dan objek berwarna | 
| 
Ruang Aktiviti | 
Ruang manipulatif | 
| 
Langkah –
  langkah pelaksanaan | |
| 
Permulaan Aktiviti 
- Set Induksi  | 
1.     
  Pendidik
  memberi salam. 
2.     
  Pendidik
  bermesra sambil bertanya mengenai warna-warna pada objek 
3.     
  Pendidik
  menarik perhatian dengan menunjukkan pelbagai jenis objek. | 
| 
Kandungan Aktiviti 
-
  Perkembangan Aktiviti | 
1.     
  Pendidik
  memulakan aktiviti dengan  menunjukkan pelbagai
  objek berwarna warni 
2.     
  Pendidik
  menunjukkan contoh cara-cara untuk meletakkan objek mengikut warna. 
3.     
  Pendidik
  memanggil seorang kanak-kanak secara bergilir-gilir untuk memadankan objek
  mengikut warna dan meletakkannya pada tapak yang betul. | 
| 
Penutup  | 
1.     
  Pendidik
  meminta kanak-kanak untuk duduk dengan tenang dan selesa menandakan masa aktiviti
  telah tamat. 
2.     
  Pendidik
  bertanya kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini. | 
| 
Perhatian  | 
1.     
  Pendidik
  memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
  dijalankan tidak berbahaya. 
2.     
  Pendidik
  memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
  selepas menjalankan aktiviti. 
3.     
  Pendidik
  memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga. 
4.     
  Pendidik
  memastikan kanak-kanak selesa dan seronok semasa membuat aktiviti. | 
Releksi :

 
































 
 
