Rancangan Pelaksanaan
Aktiviti
Tarikh
/ Hari
|
8 Julai 2019 / Isnin
|
Masa
|
9.00 – 9.40 pagi ( 40
minit )
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil
Kanak-Kanak
|
12 orang
|
Tema
|
Abjad
|
Tajuk
Aktiviti
|
Aktiviti mengenal huruf
W
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan bahasa,
komunikasi, dan literasi awal
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Kanak-kanak boleh
menyanyi lagu A B C
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
ini, kanak-kanak dapat :
1. Mengenal dan
menyebut huruf W dengan baik.
2. Membuat kolaj
pada huruf W dengan baik.
|
Senarai
Bahan / Alat
|
Lembaran kerja huruf W,
kertas warna, gam
|
Ruang
Aktiviti
|
Ruang belajar
|
Langkah-Langkah Pelaksanaan
|
|
Permulaan
Aktiviti
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Memberi dan
menjawab salam.
2. Pendidik meminta
kanak-kanak menyanyikan lagu A B C bersama-sama.
3. Pendidik
mengimbas kembali pelajaran lepas dengan menyebut huruf-huruf yang telah
dipelajari.
|
Kandungan
Aktiviti
Perkembangan
Aktiviti
(
30 minit )
|
1. Pendidik
memperkenalkan huruf W kepada kanak-kanak.
2. Pendidik menulis
huruf W pada papan putih dan menunjukkan cara-cara menulis huruf W kepada
kanak-kanak.
3. Pendidik
memperkenalkan bunyi huruf W kepada kanak-kanak.
4. Pendidik meminta
kanak-kanak membunyikan huruf W.
5. Pendidik
mengedarkan lembaran kerja kepada setiap kanak-kanak dan mengedarkan kertas
warna dan gam mengikut kumpulan.
6. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk membuat kolaj huruf W dengan menggunakan kertas warna.
7. Pendidik
membimbing kanak-kanak menampal kertas membuat kolaj.
|
Penutup
(
5 minit )
|
1. Pendidik meminta
kanak-kanak untuk duduk di tempat masing-masing dan menghantar lembaran kerja
menandakan masa aktiviti telah tamat.
2. Pendidik bertanya
kepada kanak-kanak tentang apa yang mereka belajar pada hari ini.
3. Kanak-kanak akan
menjawab dan menerangkan tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Kanak-kanak akan
mengucapkan terima kasih kepada pendidik.
|
Perhatian
|
1. Pendidik
memastikan kawasan persekitaran dan alatan yang digunakan semasa aktiviti
dijalankan tidak berbahaya.
2. Pendidik
memastikan emosi dan kesihatan kanak-kanak dalam keadaan baik sebelum dan
selepas menjalankan aktiviti.
3. Pendidik
memastikan pakaian dan kebersihan kanak-kanak sentiasa terjaga.
|
REFLEKSI :
LAMPIRAN:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan